کشف پیاز سفید جیرفت در کاخ شاه

پیاز سفید جیرفت ، همچنین به عنوان پیاز پیاز یا پیاز معمولی شناخته می شود، سبزی است که به طور گسترده ای کشت می شود از جنس Allium است.

موسیر یک گونه گیاه شناسی از پیاز است که تا سال 2010 به عنوان یک گونه جداگانه طبقه بندی می شد.

این جنس همچنین شامل چندین گونه دیگر به نام پیاز است که برای غذا کشت می شود، مانند پیاز خوشه ای ژاپنی پیاز درختی (A. × ، و پیاز کانادا نام پیاز وحشی به تعدادی از گونه های آلیوم اطلاق می شود، اما A. cepa منحصراً از طریق کشت شناخته می شود.

شکل اصلی وحشی اجدادی آن مشخص نیست، اگرچه در برخی از مناطق فرار از کشت ایجاد شده است.[5] پیاز غالباً یک گیاه دو ساله یا چند ساله است، اما معمولاً به عنوان یک ساله در نظر گرفته می شود و در اولین فصل رشد آن برداشت می شود.

گیاه پیاز دارای برگهای توخالی و سبز مایل به آبی است و پیاز آن در پایه گیاه با رسیدن به طول روز مشخص شروع به متورم شدن می کند. پیازها از ساقه های کوتاه، فشرده و زیرزمینی تشکیل شده اند که توسط فلس های گوشتی اصلاح شده (برگ) احاطه شده اند که یک جوانه مرکزی را در نوک ساقه می پوشانند.

در پاییز (یا در بهار، در مورد پیاز زمستان گذرانی)، شاخ و برگ ها از بین می روند و لایه های بیرونی پیاز خشک و شکننده تر می شوند. محصول برداشت و خشک می شود و پیازها آماده استفاده یا نگهداری هستند.

این محصول مستعد حمله تعدادی از آفات و بیماری ها، به ویژه مگس پیاز، کرم مارماهی پیاز و قارچ های مختلف است که می تواند باعث پوسیدگی شود. برخی از انواع A. cepa، مانند موسیر و پیاز سیب زمینی، چندین پیاز تولید می کنند.

پیاز در سراسر جهان کشت و استفاده می شود. به عنوان یک ماده غذایی، آنها را معمولاً به صورت پخته، به عنوان سبزی یا بخشی از یک غذای خوش طعم آماده سرو می کنند، اما همچنین می توان آنها را به صورت خام خورد یا برای تهیه ترشی یا چاتنی استفاده کرد. وقتی خرد شوند تند هستند و حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که ممکن است چشم را تحریک کند.