زغال اکتیو پرندگان به جای روغن موتور استفاده می شود

هر چه زودتر زغال فعال پس از مصرف بیش از حد مصرف شود، موثرتر است. در برخی از نقاط جهان، امدادگران حتی مجاز به استفاده از زغال چوب فعال در آمبولانس ها هستند تا زمان بین مصرف بیش از حد و درمان را کوتاه کنند.

در حالی که زغال فعال یک ترکیب سم زدایی مهم است، اما برای همه سموم، همه مصرف بیش از حد یا همه بیماران مناسب نیست. 

زغال اکتیو پرندگان نباید به صورت خودسرانه برای مسمومیت یا مصرف بیش از حد مصرف شود مگر اینکه توسط یک متخصص تجویز شود. 

در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد، باید فوراً به دنبال یک متخصص مراقبت های بهداشتی بود و دستورالعمل ها را باید دنبال کرد یا باید به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کرد.

آیا زغال فعال برای سم زدایی موثر است؟

اگر مشکوک باشد که غذا یا آب به ترکیبات خاصی آلوده شده است، زغال چوب فعال ممکن است از جذب آنها در بدن جلوگیری کند. به عنوان مثال، به بسیاری از آلاینده های رایج آب و به آفلاتوکسین B1، سم قارچی تولید شده توسط کپک های آسپرژیلوس متصل می شود.

زغال فعال ممکن است در برخی موارد مفید باشد، اما باید دانست که می تواند این اثر را در دستگاه گوارش داشته باشد و فقط دستگاه گوارش را سم زدایی کند.

پس از جذب سموم و سموم در خون، زغال چوب فعال چندان مفید نیست. بنابراین، برای متخصصان مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است که ذغال فعال را در یک ساعت اول پس از مسمومیت مصرف کنند. 

زغال چوب فعال همچنین به ویتامین های موجود در روده متصل می شود. استفاده طولانی مدت می تواند از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن جلوگیری کند. در نتیجه زغال فعال می تواند از جذب آلاینده ها و سموم مضر در بدن جلوگیری کند، اما نباید نادیده گرفت که گزینه های بهتری برای استفاده روزانه وجود دارد.